ראשי | דיאטה ותזונה נכונה | דיאטה ותזונה בריאה בגיל ההתבגרות

דיאטה ותזונה בריאה בגיל ההתבגרות

חשוב שהמתבגר יידע ויכיר בחשיבותם הרבה של ערכים חיוניים הנדרשים לתפקודי גופו. דיאטה ותזונה בריאה בגיל ההתבגרות

לאור מחקרים בנושא, ידוע כיום כי בגילאי ההתבגרות מסוכן מאוד לעשות דיאטה בעיקר כזו הנעשית ללא פיקוח של תזונאי אשר התמחה בתחום. בגילאי ההתבגרות הגוף ניזקק למשאבים רבים עבור צמיחתו וגדילתו.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

לאור מחקרים בנושא, ידוע כיום כי בגילאי ההתבגרות מסוכן מאוד לעשות דיאטה בעיקר כזו הנעשית ללא פיקוח של תזונאי אשר התמחה בתחום. בגילאי ההתבגרות הגוף ניזקק למשאבים רבים עבור צמיחתו וגדילתו. במידה שווה זקוק הגוף גם לשינה ומנוחה טובים. להרגלי אכילה ואכילת מזונות שתכולתם גבוהה בויטמינים, מינרלים וחלבונים בגילאים אלה, ישנה חשיבות רבה ביותר. במקום להניח למתבגר לספור קלוריות, כוכבים ונקודות שאינם מייצגים את מהותו העיקרית של המזון ואף מתישים אותו הגורמים לו להתייאש ולהתרחק מתזונה בריאה.

חשוב שהמתבגר יידע ויכיר בחשיבותם הרבה של ערכים חיוניים הנדרשים לתפקודי גופו כשהידע יהווה גם כוח ועוצמה פנימית לאחר שיידע איך איבריו הפנימיים מתפקדים ביחס לזמני האכילה ופירוק המרכיבים התזונתיים.

לאחר הבנת הדינמיות המתקיימת באופן שוטף בגוף והכרת תפקידי מערכת העיכול, יוכל המתבגר להרכיב בקלות יחסית את ארוחותיו מבלי להטריד עצמו בחישובים מתישים, אלא אך ורק מתוך הכרת העצמי שלו, אופיו וטעמו האישי, מאחר ובגיל ההתבגרות קל להטמיע הרגלים כך התהליך יוטמע כאחד מהרגליו הטובים ואלה ילוו אותו בהמשך חייו.

מסת מערכות השלד והשריר נמצאים בתהליך של צמיחה וגדילה בגילאי ההתבגרות, אלה אותן מערכות החופשיות לגמרי משומן בעקבות זאת מספיקה הורדת צריכת שמני טרנס ושומנים בכדי שמשקלו של מתבגר יתאזן, אך מאחר וברצוננו ליצור גם מצב בריאותי חשובה ההדגשה גם על מרכיבים מכילי חומרים רעילים שהגוף אינו יודע ומסוגל לעכלם ולפרקם ולכן, הם נשלחים למאגרי השומן. הגברת צריכת ירקות ופירות יספק לגוף אותם ערכים חיוניים להם הגוף ניזקק.

חילוף חומרים בגיל ההתבגרות
אצל המתבגרים קצב חילוף חומרים נמצא בתהליך מואץ בשל פעילות מוגברת של מערכות השריר והשלד להבדיל מאדם בוגר. פעילותם המוגברת של המערכות מאפשרת למתבגר לצרוך יותר מזון וכשהתזונה מבוססת על מרכיבים בעלי ערכי ויטמינים ומינרלים המספקים לשריר והעצם אפשרות לפעילות תקינה. בתהליך שינוי התזונה ישנו שינוי אורח חיים המקל שילובו בחיי היומיום אצל מתבגר ואצל כל בני הבית מאחר והערכים התזונתיים יכולים להתאים לכולם בשינוי קל בין אדם למישנהו בהתאמה לגיל.

בגילאי ההתבגרות ועד גילאי 20, 21 הגוף בונה מערכות הגנה וזוהי שכבת שומן, מטרתה העיקרית להגן על איברים פנימיים חשובים הנמצאים מאזור האגן ועד לאזור הכתפיים. ריקמת שומן בנויה מתאים כמו שאר איברי הגוף אך אלה ביכולתם להתמלא ולסירוגין להתרוקן, תאי שומן מרגע היווצרם כך נשארים מלאים או ריקים אך אין כמותם פוחתת לכן, במידה ובגיל ההתבגרות תאי שומן אלה ניבנו יאלץ המתבגר להתמודד כל שארית חייו בשמירה על משקל בכדי למנוע השמנת יתר.

מאידך, ניתן לסייע למתבגר ולמנוע יצירת תאי שומן בעזרת תזונה בריאה ובכך בהמשך חייו יוכל לשמר אורח חיים בריא מבלי להלאות עצמו בחישובים מיותרים מאחר והרגלים הנרכשים בגילאים אלה נטמעים להמשך החיים. קל יותר למנוע בניית תאי שומן בגוף מאשר להתמודד עם שמירה על מצבם הריק ולכן, תזונה בריאה ומאוזנת בגילאים אלה חשובה לאין שיעור.

הסיבות להשמנה
בגילאי ההתבגרות הגוף צריך להתמודד עם מגוון רחב של איברים ורקמות הפועלים נמרצות לשם גדילה וצמיחה שהרי הגוף נמצא מרגע היוולדנו ועד לגיל 21 לערך בתהליך צמיחה מתמיד, בגיל הבגרות הגוף יוצא מאיזון בשל בניית מסת שריר ומסת עצם אך בעיקר בשל שינויים הורמונאליים, אלה האחרונים מעודדים אכילה כפי שהם מניעים פעילותם של מערכות פנימיות בגוף.

רבים מהמבוגרים מניחים שאת ערכי ההתנהגות והתנהלות שהקנו לילדיהם בגילאי הינקות והילדות יספיקו בגיל הבגרות והילך אך טעות היא, מאחר ובגיל זה רבים נמצאים בשלב ביניים בין עצמאות מוחלטת לבין תלות מינימלית בהורים כשעדיין נזקקים להם, אם לא יותר, לתשומת לבם של המבוגרים ופיקוחם במיוחד על הרגלי התזונה בכדי שיוכלו לשמר הרגלים בריאים.

פעילותה המוגברת של מערכת הורמונלית אצל המתבגר מגבירה אכילה ושינה אך בהחלט גם נימרצות פיזית, חשוב לשמר איזון בין האנרגיה המוכנסת לגוף לבין זו שהגוף פורק ומשחרר. הקפדה יתרה ועוררות מודעותו של המתבגר לאיזון זה, יסייע למתבגר להטמיע ביתר קלות הרגליו ולשמר האיזון לכל אורך חייו ועד לגילאי שיבה טובה.

כיום, מרבית ההורים עובדים מחוץ לכתלי הבית שעות רבות, הילדים והנערים הם כ'ילדי מפתח', נכנסים לבית ריק, שולפים מהמקפיא משהו ומחממים במיקרו אך צריכת הירקות, פירות, פחממות וחלבונים וכן, גם לשמנים איכותיים, אלה כמעט ואינם מהרכב מזונם, לכך נוספים המרכזים הגדולים כדוגמת הקניונים, שם ניתן למצוא את המתבגרים בעיקר בקומת המזון, מזון זה מורכב בעיקר מרטבים ותוספות עשירי מלחים, סוכרים וחומרים מסכני בריאות ומעטים הם דוכני המזון הבריא, עם זאת נמצאת גם הגדלת המנה תמורת עלות כספית נמוכה המהווה פיתוי גדול עבורם.

אל התזונה מתלווה בעיית שתיית משקאות קלים, דלים ונטולים התוססים בעיקר, אלה מכילים חומרים משמרים, סוכרים, חומצות ותוספות לחיזוק טעם וריח המעודדים אכילה ושתייה מופרזת מאותם מרכיבי מזון המזיקים לבריאות. כבר מגיל הרך אפשר לשמוע כי ישנה הבנה על הרס השיניים וסכנת התמכרות לקולה בשל המרכיבים המזיקים המצויים בה, אך גם במיצים הטבעיים עלולים ליפול במלכודת להשמנה מאחר ומיץ טבעי בכמות מוגברת מכיל סוכרים שמעוררים אכילה מוגברת. כלומר, האיזון חייב להישמר לגבי כל מרכיבי המזון בין אם הינם איכותיים ובין אם אינם כך.

בכל פינת רחוב ובכל עיר פזורים בתי המאפה, גלידריות ומרכולים הפתוחים 24 שעות, אלה יספקו בעיקר מזונות מעובדים ומתועשים בעלי רכיבים מזיקים במחירים מוזלים ובמבצעים המהווים פיתוי חברתי לקבוצות המתבגרים. כאשר המתבגר מטמיע הרגלי אכילה בריאים ונכונים יוכל לעמוד ביתר קלות בפני פיתויים הפזורים בכל עבר.

הקידמה ביכולתה להיות נפלאה, אך ביכולתה להיות הרסנית, התקשורת הבינאישית והמשחקים שעד לאמצע המאה הקודמת היוו גיבוש חברתי את מקומם היום החליפו המחשב, הטלפון הנייד והטלויזיה, רבים מבני הנוער מבלים שעות רבות מול אמצעי תקשורת אלו ומסתייעים בהם במקום להניע עצמם פיזית  למפגשי פנים מול פנים. תזונה לקויה מעייפת את הגוף מאחר והגוף נזקק לאנרגיה רבה שאינה מסופקת במיטבה בתזונה ואילו זו המסופקת, הגוף אינו מכיר או שיש לו קושי לפרקו ומכאן, הדבר דומה לכדור שלג, ישיבה מרובה וחוסר תנועתיות, אכילה מוגברת של מזונות רייקים וכן הלאה. מכאן ניתן להבין שהאיזון האנרגטי בין זה הנכנס לגוף לבין זו היוצאת ממנו מופר לגמרי ובשל כך, ידוע ברחבי העולם, כי רבים מבני הנוער סובלים כיום מהשמנת יתר ועד להשמנה כרונית.

חסרים תזונתיים
רבים מניחים שלשמן יש עודפים, עודפי שומן כן, אך ויטמינים מינרלים לא !
העודף היחידי הנמצא אצל מתבגר עם עודפי משקל הוא תאי שומן הניבנים בנמרצות יתר והשומן המתמלא בתאים אלה. העייפות הכבדה, הזעת יתר, רעב יתר, עצלות יתר וכו', הם תוצאה ישירה למחסור במרכיבים חיוניים ביותר לבניית הגוף כולו וביכולתם גם לשמר ולשפר קשב וריכוז, מחסור בויטמינים ומינרלים מתבטא לרוב באותם סימפטומים.

הגוף מורכב כ-70% ממים ולא ממשקאות מוגזים, קלים או דלים ובוודאי שלא ממים בטעמים. הגוף ניזקק לאנרגיה לתחזוקתו ופעילותו השוטפת אך לא מזו הזמינה החודרת במהירות למחזור הדם אלא למרכיבים תזונתיים העוברים בצורה תקינה את צינור העיכול, בכדי שבאיברי העיכול יעוכל המזון בצורה הדרגתית. בעזרת שמירת זמני הארוחה תסופק האנרגיה באופן סדיר ולא יווצרו פיקים חדים כלפי מעלה הנוצרים מפחמימות ריקות. כשהתזונה מורכבת מרכיבים איכותיים המחליפים בקלות יתרה את אלה הפשוטים והריקים, ניתן לשמר אנרגיה זו לאורך זמן ובצורה סדירה.

המים בעלי חשיבות גבוה לגוף, המים מסייעים בזרימה טובה של הדם בכיליו, מחדירים ביתר קלות לתאי ואיברי הגוף את המזון הנצרך לתפקודם התקין, בנוסף המים מנקים ושוטפים רעלנים מאיברים שתפקידם לסנן רעלים ולהוציאם החוצה מהגוף, ביכולתם של מים לצנן גוף ולשמור על אוסמוזה ודיפוזיה של התא, במילים פשוטות, המים משמרים איזון בכל תא מתאי הגוף.

ביכולתם של הפירות והירקות לספק כמות יפה של נוזלים, בנוסף לאלה הנצרכים בצורתם הטבעית, מכאן ישנה חשיבות לאיזון ביניהם. פירות וירקות בנוסף לנוזלים, מספקים כמות גבוהה של ויטמינים ומינרלים אך גם סיבים תזונתיים המסייעים בתהליכי העיכול מכאן, ניתן להבין את חשיבות צריכתם הרבה. עם זאת, בפירות ישנה כמות יפה של סוכרים ווביכולתם לספק אנרגיה טובה ואיכותית לגוף, אלה ביכולתם להחליף בצורה טובה בעיקר את הפחמימה הפשוטה הריקה.

חשוב שהמתבגר ילמד לספק לגופו מגוון רחב ועשיר של מזונות איכותיים בכדי שהגוף יוכל לשמר תפקודו והאנרגיה בו בצורה הטובה ביותר שהרי להם הוא ניזקק. סדר האכילה וסדר הארוחות וסדר המרכיבים הינם שלושה אלמנטים דומיננטיים ביותר אצל המתבגר בשלב זה בחייו ובעזרתם יוכל לסגל לעצמו הרגלים טובים להמשך חיים בריאים ומאוזנים מבלי שילכה עצמו בחישובים קלוריים מיותרים אלא מתוך הכרה וידיעה שהם מהווים כוח לשמירת חיים איכותיים.

מהי נקודת שבירה בגיל ההתבגרות ?
נקודה זו מגיעה אצל מתבגר הסובל מעודפי משקל לרוב לאחר שמתרחש 'עידוד' חברתי, הנער או הנערה סופגים עלבונות קשים מהסובבים אותם כשאלה אינם חומלים על המתבגר השמן. התוצאה בדרך כלל היא שהמתבגר השמן יילך ויתכנס בתוך עצמו עד ליצירת התבדלות מהחברה בתוך ביתו ולעיתים גם הסתגרות בחדרו, בין מתבגרים בעלי עודפי משקל כרוני ניתן למצוא כאלה המחביאים מזון חסר ערכים בין בגדיהם בארון, סוג של יצירת מזווה פרטי אישי לשעת חירום כשההורים רוטנים על בליסת יתר.

התהליך מתרחש לעיתים, עד הרגע בו הם מתחילים בחיפוש אחר הדיאטה שתיגמול אותם ממסע הייסורים הרגשיים שהם עוברים, בעיקר מסע חברתי שאינו נעים כלל. חשוב להיות רגישים עימם ולא לכנותם בשמות 'נחמדים' מהסוג שמנמודים (שמנים חמודים) שהרי זה רק יפגע בהם קשות עוד יותר ויחבל בתהליך בו הם מחפשים לעצמם מזור ודרך מילות ממעגל סגור אליו נקלעו.

השלב הראשון אצל מתבגר בעל עודפי משקל הזקוק להרזיה, לעבור תהליך גמילה מהתמכרותו לפחמימות ריקות וסוכרים, במידת הצורך גם מגלוטן, בכדי לסייע לו לצאת מהמעגל בו הוא נמצא. התהליך צריך להיות מלווה באיזון תזונתי הדרגתי ועד לניקוי ושחרור דפוסים ישנים תוך שילובם של הרגלי אכילה נכונים חדשים והכרת מרכיבי מזון איכותיים ופעילותן של מערכות הגוף ביחס לתזונה.

המלצה
עם מתבגרים בעלי עודפי משקל הזקוקים לשינוי אורח חיים, דיאטה והרזיה, חשוב להיות עדינים שבעתיים בשל רגישותם הרבה לנושא, דווקא אלה הם המודעים למצב בריאותם אך זעקתם השקטה היא לעזרה. כאשר נתקלים במתבגר בעל עודפי משקל חשוב לעודדו לפנות לתזונאית אשר למדה והתמחתה בתזונה בריאה וביכולתה לסייע בתהליך הרזיה וגמילה מהתמכרות למזון חסר ערכים, מומלץ לפנות בעיקר לתזונאית שחוותה בעצמה אותן תחושות וביכולתה להוות דוגמא אישת כי ניתן להפחית משקל, להצליח בהרזיה ואיזון בכל הרמות ועד לרמת התא.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

דיאטה, גיל ההתבגרות, חסרים תזונתיים, הרגלי אכילה נכונים, הרזיה ותזונה, ויטמינים ומינרלים