ראשי | הכל על... | הנקה

הנקה

ניהול הנקה המומלץ הוא הנקה שמובלת ע"י התינוק. הנקה

התינוק יודע כאשר הוא רעב או צמא או זקוק ליניקה לשם יניקה ולא תזונה, לכן האכלה צריכה להיות לפי דרישה.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801

ניהול הנקה מומלץ
המונח "ניהול הנקה" מתמקד בתשובות לשאלות העולות לגבי מתי להניק את התינוק, לכמה זמן, והאם להניק משד אחד או משני השדיים.

ההמלצות הבאות הנן בגדר המלצות וקווים מנחים כלליים ולא במקום יעוץ רפואי או יעוץ פרטני לגבי מצבים מיוחדים.

ההמלצות לגבי ניהול הנקה בבית החולים שונים במקצת מאשר ההמלצות לאחר שתגיעו הביתה עם התינוק שלכם.

ניהול הנקה המומלץ הוא הנקה שמובלת ע"י התינוק. התינוק יודע כאשר הוא רעב או צמא או זקוק למגע או זקוק ליניקה לשם יניקה ולא תזונה.

חשוב שההנקה תהיה לפי הצורך ולא לפי השעון.

כאשר ניתן, חשוב לעודד ביות בבית החולים כדי לאפשר הנקה לפי דרישה כבר בבית החולים, ולהתחיל את תהליך ההתקשרות באופן מיידי.

עקרונות ניהול הנקה מומלץ:
1. האכלה/הנקה לפי דרישת התינוק (FEEDNG ON DEMAND) לא לפי שעות קבועות מראש.
2. לתת לתינוק לסיים שד אחד לגמרי.
3. לאחר סיום הנקה בשד אחד, להציע שד שני.
4. לא להגביל את זמן ההנקה.

מה זאת אומרת ואיך מיישמים?
1. לתינוק קטן יש קיבה קטנה מאד. חלב אם גם נעכל, מהר יותר מפורמולות, לאחר כשעה וחצי. אין זה אומר שהתינוק צריך באופן שותף לאכול כל שעה וחצי. כל האכלה צריכה להיות לפי דרישה ויש לקחת בחשבון שבהנקה, מדובר על כל שעתיים, כל שעתיים וחצי, כל שלוש שעות עם הפסקה אחת או שתיים ארוכה יותר במשך יממה (בתקווה שזה מתי שהוא מתחיל להתרחש בלילה!!!). רק התינוק שלכם יודע אם הוא רעב או לא וזה לאו דווקא יהיה בהתאם לשעון. הצמדות לשעות קבועות בגיל צעיר מידי לא יענה על הצרכים של התינוק. כשהתינוק יגדל, יכול להיות שיפתח פערים גדולים יותר. תינוק יונק/ אוכל בין 8-12 ארוחות ביממה.

**בתחילת חייו של התינוק, יש תקופת הסתגלות לעולם. יכולות להיות שעות שהוא רק ירצה לינוק ואז לעשות הפסקה ארוכה שבו בעיקר ירצה לישון. ההנקה עוד לא מבוססת. גם הצרכים של התינוק משתנים מיום ליום, וגם מבחינת הגוף של האם לוקח זמן להגיע לאיזון של יצירת חלב בהתאם לצרכיו של התינוק – צרכים שכל הזמן משתנים.

יהיו ארוחות שהתינוק שלכם יהיה רעב יותר או רעב פחות. פעם הוא ירצה לאכול לאחר שעתיים ופעם לאחר 3 ½ שעות.

כדי לדעת אם הוא רעב או לא, חשוב ללמוד להכיר סימני רעב אצל התינוק ולא להיצמד רק לשעון. סימני רעב: הכנסת אצבעות או ידיים לפה, תנועות ראש של חיפוש ,מציצה. חשוב לזכור גם שבכי הוא סימן מאוחר לרעב.

***לא מדובר על התעלמות לגמרי מהשעון*** הכוונה היא שאם עברו 4 שעות, סביר להניח שהתינוק שלכם רעב. חשוב לוודא שהתינוק גם אוכל מספיק ובתדירות גבוהה מספיק כיוון שיש לנו אחראיות גם כן כמבוגרים לזהות תינוק שישנוני ושעוד לא מרגיש את הרעב שלו. ישנם תינוקות "נוחים" מאד שסימני הרעב שלהם כל כך עדינים שקל לפספס אותם ולכן ערנותנו חשובה מאד.

2. התינוק סיים צד אחד" הכוונה היא שהתינוק יורד מהשד בעצמו ולא "מורידים" אותו כיוון שעברו 5 דקות או 10 דקות. הכוונה היא שהתינוק עוזב את השד, נראה ישנוני ושבע, אולי יש לו אפילו קצת חלב שנוזל מהצד של הפה. (לא מדובר במקרה שהפטמה בורחת לו מהפה והוא עוזב כיוון שהוא לא מחובר טוב או לא תופס נכון את הפטמה.) בדרך זו, התינוק מקבל את החלב הקדמי והחלב האחורי. מכאן יוצא שאם התינוק אמור להחליט מתי הוא סיים ארוחה, לא מומלץ להגביל את זמן ההנקה.

***יחד עם זאת, בדרך כלל תינוק איננו זקוק לשעה שלמה לארוחה. במידה וכל ארוחה נמשכת שעה, סביר להניח שמשהו בתנוחה או תפיסה לא לגמרי יעילים.  ישנם תקופות גדילה בה נראה שהתינוק מחובר לשד 24 שעות. המצב הזה נמשך בדרך כלל עד 48 שעות ולא יותר. בימים האלה, התינוק שולח מסר לגוף של האם שישנו צורך לייצר כמות גדולה יותר של חלב.

3. להציע שד שני: אין הנחייה שהתינוק חייב לאכול משני השדיים או להבדיל רק מצד אחד. מומלץ לסיים את הצד הראשון (כפי שהוסבר למעלה) ואז להציע לו את השד השני. במידה והוא רוצה, הוא יינק מהצד הזה גם כן, ובמידה והוא לא רוצה, הוא לא חייב. כדי שהתינוק ינהל את ההנקה, חשוב להציע לו ולאפשר לו להחליט אם הוא רוצה שד אחד או שניים.

4. הכוונה היא לא להסתכל בשעון ולקבוע מראש שהתינוק יינק רק 5 דקות או 10 דקות. זאת לא אומרת שנאפשר לו לינוק שעתיים ללא הפסקה.

ובכל זאת, בימים הראשונים ישנם הבדלים מסוימים:
חשוב לזכור שבשעות הראשונות לאחר הלידה ישנו חלון הזדמנויות להיווצרות מרובה של רצפטורים של פרולקטין בשד האישה. לאחר מכן, מספר הרצפטורים קבוע ולא משתנה עד להריון הבא. ולכן חשוב מבחינת ההנקה לטווח הרחוק לאפשר ולעודד הנקה מרובה בשעות הראשונות לאחר הלידה.

לא כל תינוק מעוניין לינוק תוך חצי שעה לאחר הלידה. לחלק מהוולדים החדשים אין צורך מיידי לינוק אלא יותר למגע הראשוני עם האמא. ישנם תינוקות שלוקח להם עד כשעתיים לאחר הלידה להביע רצון לינוק.

בשעות הראשונות לאחר הלידה, רפלקס היניקה הכי חזק, וחשוב לנצל ולחזק רפלקס זה (במידת האפשרות. כבר בחדר הלידה.) הנקה מרובה בימים הראשונים לאחר הלידה יעזור עם המעבר מהקלוסטרום לחלב הבוגר. לקולוסטרום אנזימים שעוזרים למערכת העיכול של התינוק לפנות את המקוניום בצורה יעילה ומלאה

ולכן: אנחנו בכל זאת רוצים לעודד את התינוק למצוץ בשעות הראשונות ובימים הראשונים גם בתדירות גבוה וגם משני השדיים כדי שיקבלו את הגירוי הנכון לתחילת יצירת החלב ולביסוס ההנקה לטווח הרחוק. חשוב לשים לב בכל זאת לשעון כדי לוודא ששעות רבות מדי לא עוברות ללא הנקה. גם מבחינת התינוק והתזונה שלו, וגם כיוון שמצב זה יכול להוביל ליצירת גודש. מבחינת התינוק יכול להיות מצב של ישנוניות לא כתוצאה של חוסר רעב אלא עקב טראומות בלידה. ולכן עם הרצון שההנקה תהיה מנוהלת ע"י התינוק, צריך לוודא שלא מפספסים את המטרות המוצהרות לגבי הנקה מרובה בימים הראשונים.

ולסיכום למה נצפה?
1. רצוי לעודד כמה שאפשר הנקה בשעתיים הראשונות לאחר הלידה.
2. ב 8 שעות הראשונות נצפה מהתינוק לינוק לפחות פעם אחת, ויכול גם פעמיים או יותר. (רצוי לראות בין 10- 12 הנקות כל 24 שעות אחרי כן.)
3. ב 8 שעות הבאות התינוק בדר"כ יינק לפחות עוד פעמיים וב-8 שעות הבאות, שוב עוד פעמיים לפחות. אין זה אומר שהתינוק אוכל כל 4 שעות.

ישנו מצב שכיח נוסף בימים הראשונים. זהו אותו רגע שהתינוק לא מוכן להפרד מהשדיים של האמא לפעמים כמעט ליום שלם. אם ווידאנו שהתפיסה והתנוחה טובות, אין ירידה קשה במשקל התינוק, ויש יציאות מתאימות לגיל, אין סיבה לחשוש שישנה בעיה של חלב האם. ניתן גם להוציא ידנית חלב.)

לכל המצבים שתוארו הביות יכול לעזור. האם יכולה להניק בחדר שלה מבלי לקום כל שעה ולבדוק בתינוקות אם התינוק שלה רעב או לא. היא יכולה לנוח איתו לידה.

****הנחיות אלו אינן באות במקום או לסתור הנחיות רפואיות אחרות אשר ניתנות ליולדת או לתינוק********
אלו הנחיות כלליות וגם לא באות במקום יעוץ והדרכה פרטנית מיועצת הנקה במקירה וישנו קושי או שאלה ספציפית.

לקבלת יעוץ אישי ומידע בנושא, התקשרו עכשיו: 072-2285801




עוד באותו נושא:

הריון ולידה, הריון, ילדים, היריון, הנקה, האכלה